KLIKK OFTE STILTE SPØRSMÅL:
OFTE STILTE SPØRSMÅL - KJØPSPROSESSEN
Hva er deres oppgave som kjøpers megler?
Vår første oppgave er å danne oss et bilde av hva du som kjøper er på jakt etter (f.eks., antall soverom, bad, prisklasse, arkitektur, beliggenhet, ukentlige utleiemuligheter, fasiliteter etc.) og deretter finne de prospektene som passer dine kriterier. For å finne de prospektene som passer best, bruker vi MLS-databasen, som kun er tilgjengelig for eiendomsmeglere. I tillegg har vi god kjennskap til hva som finnes på markedet av nybygg og planlagte nybygg (preconstruction). Du får profesjonell veiledning og bistand i hele kjøpsprosessen, inkludert inspeksjoner, forhandlinger etc.
Hvordan legger jeg inn et bud?
Når du legger inn et bud, forbereder vi et kontraktforslag på dine vegne som du signerer. Denne sender vi pr. epost til selgers meglers kontor. Budet inneholder også et såkalt good faith deposit, også kalt earnest money, som er et lite depositum på f.eks. 5 % av kjøpesummen. Dette depositumet er for å vise selger at man som kjøper er seriøs og ikke uten videre kan trekke seg etter at avtalen er godtatt og signert av begge parter. Det er ingen regel på hva beløpet på et slikt depositum skal være, men rundt 5 % viser seriøsitet. Depositumet gis ikke til selgeren, men settes inn på en såkalt escrow konto (klientkonto) som er en nøytral konto. På denne måten er dine penger sikret dersom selger ikke oppfyller sine forpliktelser i henhold til kjøpekontrakten. Budet har ofte en tidsramme på en dag eller to og det er gjerne i løpet av disse dagene at prisen blir ferdig forhandlet. Når begge parter har blitt enige om en pris som de begge kan godta, endres kontrakten og partene skriver sine initialer ved siden av de endringene som er gjort. Når du kjøper fra en utbygger er det ofte færre muligheter til å forhandle ned prisen da utbyggere ikke så lett kan drive med forskjellsbehandling. Budrunder slik vi har i Norge er ikke vanlig i Florida!
Hvordan vet jeg at salgsprisen er riktig?
Før du legger inn et bud foretar vi en såkalt CMA (Comparable Market Analysis). Dette er en analyse hvor vi ser på hva andre tilsvarende eiendommer i samme området har blitt solgt for i løpet av for eksempel de siste seks måneder. På den måten kan vi bedømme om den prisen selgeren forlanger er fornuftig eller ikke og hva vi eventuelt bør by for å få eiendommen til den prisen du synes er riktig.
Hvordan får jeg eiendommen inspisert?
Når du kjøper en eiendom i Florida, er det ditt ansvar som kjøper å få eiendommen inspisert av en såkalt Building Inspector og dette er derfor en kjøpskostnad. Vi har mange slike inspektører vi jobber med og bistår deg med denne oppgaven til en rimelig penge.Det bør også understrekes at i de fleste tilfeller er selger ansvarlig for opptil 1,5 % av salgsprisen for alle reparasjoner som må utføres på grunn av funksjonelle feil og opptil 1,5 % av salgsprisen for alle reparasjoner som må utføres på grunn av tre-råte eller termittskader. Kjøper du fra en utbygger er det kutyme at alle reparasjoner foretas uavhengig av hva det kommer til å koste. Det er kun når en eiendom selges såkalt AS IS at selgeren ikke er ansvarlig for reparasjoner.
Det er derfor viktig at du bruker en slik bygningsinspektør hvis du ønsker at selgeren skal dekke disse reparasjonene. Hvis du kjøper en eldre eiendom er det ofte lurt å akseptere et dollarbeløp basert på inspeksjonsrapporten, slik at vi sammen kan sørge for at reparasjonene fullføres ordentlig.
Hvordan fungerer det hvis jeg kjøper en eiendom AS IS ?
Når du kjøper en eiendom AS IS betyr det at du kjøper eiendommen i den stand den er og at selgeren derfor ikke er ansvarlig for reparasjoner. Når man forhandler et kjøp av en AS IS-eiendom, er det kutyme at kontrakten tar forbehold om at du som kjøper skal ha et visst antall dager til å få eiendommen inspisert. I de tilfeller en slik inspeksjon viser at eiendommen er i en dårligere stand enn du hadde trodd, kan du si opp kontrakten.
Hva skjer hvis jeg ikke kan være tilstede ved eierskifte?
Dette er ikke et problem! De aller fleste av våre kunder, som stort sett alle er fra Skandinavia, er ikke tilstede når eierskifte finner sted. Det er som regel to måter å gjøre dette på:- Eierskiftedokumentene kan enten sendes til deg med ekspresspost, signeres i Norge, og deretter returneres med ekspresspost til vårt kontor eller det firmaet som er ansvarlig for eierskifte.
- Du kan velge å gi oss fullmakt til å signere de nødvendige dokumenter på dine vegne. Mange av våre kunder velger dette alternativet da en skannet fullmakt som regel kan sendes pr. epost.